Drumul strategic a crăpat!

Porțiunea de drum a fost finalizată în urmă cu șase luni și deja dă semne că lucrarea nu s-a realizat conform standardelor de calitate. În condițiile în care modernizarea unui kilometru de drum a ajuns să coste un milion de euro.

În urmă cu câteva zile, pe o porțiune de drum de pe Lotul I al Drumului strategic asfaltul a început să crape. Fisurile puteau fi văzute cu ochiul liber. Acum, așa cum se poate vedea și din imagini, constructorul a turnat repede niște smoală și „s-a rezolvat problema”.

Problema sesizată chiar de șoferi a apărut pe tronsonul Dângeni – Brăteni – Mihălășeni, care face parte din Lotul I al Drumului strategic. Și așa cum au spus șoferii care circulă pe această porțiune de drum fisurile din asfalt se întindeau pe o lungime destul de mare, de câțiva metri.

Cauza care a dus la aceste fisuri în asfalt încă nu a fost găsită, fiindcă experții urmează să analizeze problema apărută și să stabilească varianta de remediere, dar și o soluție pentru a preîntâmpina viitoarele defecțiuni care pot apărea pe drumul din Lotul I.

Din cele precizate de reprezentanții Consiliului Județean (CJ) Botoșani, am aflat că încă nu a fost realizat procesul verbal de recepție a lucrărilor, drumul fiind încă în administrarea constructorului. Referitor la situația de pe sectorul de drum Dângeni – Brăteni – Mihălășeni s-a mai precizat că supervizorul, dirigintele de șantier și constructorul au fost notificați de beneficiar, adică CJ Botoșani, „reparațiile” fiind făcute pe cheltuiala constructorului.

După părerea specialiștilor apariția acestor fisuri apar din diverse cauze: necompactarea corespunzătoare a stratului suport, nerespectarea rețetei asfaltului, temperatura asfaltului nou și a mediului, ori de necompactarea corectă a stratului de uzură. Uneori poate fi vorba și de traficul greu, mai ales dacă se merge cu o greutate peste masa admisă.

De precizat că licitația pentru modernizarea Lotului I al Drumului strategic a fost câștigată de asocierea dintre firmele Danlin XXL și Dragos Invest, societăți care au venit în județ cu specialiști, cu utilaje performante, dar și cu muncitori, lucrările executate de ei fiind apreciate de mai toți drumarii.

După organizarea licitației și desemnarea constructorilor, valoarea totală a proiectului era de 455.648.162,30 lei. Din această sumă, contribuția CJ Botoșani era de o treime din valoarea totală.

În vară, din cauza creșterii prețurilor la materialele de construcții, carburanți și energie electrică, constructorii au solicitat ajustarea costurilor. Așadar valoarea totală a proiectului ajunsese la suma de 538.332.389,62 lei, adică echivalentul a 109 milioane euro, pentru 106 km de drum. Mai exact, aproximativ un milion de euro pentru fiecare kilometru.

Cei 82.684.227,32 lei în plus solicitați de constructori vor fi virați de Consiliul Județean Botoșani, fiindcă valoarea fondurilor europene obținute pentru acest proiect nu mai pot fi modificate. Problema este că CJ Botoșani nu are acești bani, fiind nevoie de un credit bancar. Doar că în urma licitației organizate pentru contractarea unui împrumut de aproximativ 80 de milioane de lei nu s-a prezentat nicio unitate bancară.

În aceste condiții, Consiliul Județean mai are de achitat câteva facturi restante, chiar dacă s-au mai făcut ceva plăți către constructori în urma rectificărilor bugetare din acest an. În consecință, constructorii sunt reticenți față de beneficiar, CJ Botoșani, și astfel această stare de fapt ar putea compromite calitatea lucrărilor care mai sunt de făcut la Drumul strategic.

Drumul Strategic a fost realizat prin intermediul Programului Operațional Regional 20142020/Axa prioritară 6 – Îmbunătățirea infrastructurii rutiere de importanță regională – prioritatea de investiții 6.1 – Stimularea mobilității regionale prin conectarea nodurilor secundare și terțiare la infrastructura TEN-T, inclusiv a nodurilor multimodale. Contractul de finanțare prevedea modernizare a 106,264.50 km de drum județean, din care 100,2 km în județul Botoșani și 5,9 km în județul Iași. Drumul trece prin comunele Lunca, Mihălășeni, Răuseni, Dobârceni, Blândești, Călărași, Todireni, Sulița, Gorbănești, Hlipiceni, Trușești, Dângeni, Albești, Hănești – județul Botoșani și Șipote – județul Iași.

Proiectul a fost elaborat în urmă cu opt ani, atunci când s-a depus și cererea de finanțare. Drumul începea de la Șipote (jud. Iași) și se termina la Rădăuți Prut, având o lungime de circa 100 de kilometri, iar costul era estimat la 40 de milioane de euro. Ulterior, traseul a fost modificat și are acum trei ramificații. În noiembrie 2017 s-a semnat contractul de finanțare, s-au obținut avizele și autorizațiile, iar prima licitație a fost lansată abia pe 2 februarie 2019, cu o valoare a lucrărilor estimată la 254 milioane lei. Din lipsa ofertelor, licitația a fost anulată.

Pe 27 iunie 2019 s-a iniţiat a doua licitație, dar fără succes, valoarea fiind recalculată la 272 de milioane de euro, dar nici de această dată nu s-a prezentat nimeni. În octombrie 2019, investiția a fost scoasă pentru a treia oară la licitație, după o nouă actualizare a prețurilor, care a urcat la peste 292 de milioane de euro, dar nici de data aceasta nu a apărut vreo ofertă.

În martie 2020, după ce drumul a fost lotizat în trei segmente, iar valoarea lucrărilor a fost actualizată până la aproximativ 100 de milioane de euro, drumul a fost scos din nou la licitație la o valoare totală de 448.962.226,28 lei, din care 252.034.372,86 lei din fonduri europene. S-a intrat însă într-o horă a contestațiilor, care a durat până în primăvara anului trecut , când Consiliul Județean Botoșani a semnat contractele cu firmele care au câștigat licitațiile, pe lotul 2 lucrările fiind demarate mai târziu.

Contractele au fost semnate în final pentru o valoare de 400.796.305 lei, din care 283.816.296 lei cheltuieli eligibile și 116.980.009 cheltuieli neeligibile, doar că de anul trecut și până în prezent prețurile au luat-o razna. În aceste condiții, așa că CJ Botoșani a trebuit să actualizeze din nou valoarea proiectului, fără acest lucru finalizarea investiției fiind imposibilă. Așa se face că s-a ajuns la peste 475 de milioane de lei, adică dublu față de cât se estimase în 2015.

Cum se va finaliza acest proiect vom vedea anul viitor, pentru că termenul limită este decembrie 2023.

Articolul precedentAzi se decide prima semifinalistă a Mondialului din Qatar
Articolul următorA treia ediție a „Cupei Sărbătorilor de Iarnă” la minifotbal a început în forță