După aproape 30 de ani, municipiul Botoșani a rămas și fără tramvai. Doar șinele au mai rămas… pentru o vreme.
În ultima ședință de Consiliu Local s-a decis ca municipiul Botoșani să renunțe la achiziționarea de tramvaie noi, dar și la modernizarea infrastructurii feroviare pe cele două trasee – 101 și 102. Noroc cu autobuzele astea, că altfel am fi fost nevoiți să mergem în „mizeriile” alea de microbuze. În care sunt înghesuiți oamenii ca sardele doar pentru a mări încasările.
Cât vor ține și aceste autobuze, care mai sunt și poluante, Dumnezeu cu mila. Dar ideea este că amărâtul de botoșănean este nevoit să se deplaseze, în condiții inumane, cu acele microbuze cărora li se spun „mijloace de transport în comun”. Da, o păcăleală de ani de zile din partea administrației publice locale, ca să nu zic bătaie de joc.
Ideea pornită în 1989 și pusă în practică doi ani mai târziu era bună. Chiar sustenabilă. Doar că a venit „revoluția din decembrie ’89”. Și așa cum se știe, „marea zonă industrială” din municipiul Botoșani s-a transformat într-o „zonă crepusculară” cu o mulțime de clădiri industriale imense și părăsite. Mai mult chiar: vandalizate.
Însă proiectul transportului cu tramvaiul a continuat iar în anul 1993 a fost dat în folosință și traseul 102, care avea 4,2 kilometri. Întregul traseul parcurs de cele 12 vagoane era de 15,8 kilometri. Îndeajuns pentru acea vreme, când Zona Industrială a municipiului Botoșani încă „duduia”.
Pe parcursul anilor numărul tramvaielor a crescut, ajungându-se la un moment dat la 26 de bucăți. Iar în 2011 s-au achiziționat 11 tramvaie, bineînțeles la mâna a doua, de la firma DVB Dresden din Germania. Care au circulat pe cele două trasee încă aproape 10 ani de zile.
În anul 2020, în timpul mandatului de primar al lui Cătălin Flutur, s-a decis scoaterea lor din circulație fiindcă începeau să se „degradeze” în trafic și ar fi putut să provoace grave accidente de circulație. S-au adus autobuze care urmau să fie folosite până când s-ar fi finaliza cele două proiecte de reabilitare, modernizare și extindere a transportului public local de călători cu tramvaiul pe cele două trasee. Pe lângă achiziționarea de tramvaie noi și moderne.
Doar că au venit alegerile în septembrie 2020, s-a schimbat primarul în municipiul Botoșani și s-a schimbat și proiectul cu tramvaiele.
Pe motiv că prețurile sunt crescuseră iar cofinanțarea prea mare pentru o primărie ca cea din Botoșani s-a hotărât să se renunțe la cele două proiecte de modernizare și, recent, și la achiziționarea de tramvaie noi.
Așa că ușor-ușor rămânem la „mizeriile” alea de microbuze care au umplut orașul și la cele câteva autobuze, care, deja, dau semne de oboseală.
Că de modernizare, transport civilizat și electric, stații digitale și alte chestii din astea botoșănenii vor mai avea de așteptat.
„Pe surse” se zvonește că „concurentul” Microbuzul vrea să preia Eltransul pentru „eficientizarea” transportului public local de călători. Să vezi atunci ce transport public „modern și civilizat” vom avea în municipiu. Ne-a arătat-o în ultimii ani cei de la Microbuzul.
Și uite-așa, rămânem doar cu gândul că la un moment dat am avut și noi tramvaie în oraș. Vorba cântecului, „visul frumos s-a terminat…”.